Sklep internetowy Merlin.pl zainwestował w nowoczesny system składowania towaru w magazynie oraz zautomatyzował go. Działania te pozwoliły na dwukrotnie szybszą obsługę zamówień. Z początkiem listopada firma uruchomiła również sprzedaż e-booków i audioobooków do pobrania online. Tym samym oferta sklepu powiększyła się o produkty cyfrowe.
Merlin.pl, według raportu „E-commerce 2010” przygotowanego przez Internet Standard, to czwarty największy w Polsce sklep internetowy. Merlina miesięcznie odwiedza ponad milion niepowtarzanych użytkowników, którzy składają ponad sto tysięcy zamówień. Sklep konsekwentnie rozwija swoją ofertę, wprowadzając nowe kategorie produktowe, a także inwestuje w obszary związane z obsługą klienta. Ten rok kończy wdrożeniem dwóch znaczących projektów – uruchomieniem sprzedaży produktów cyfrowych i automatyzacją magazynu.
Dwa razy szybciej
Od początku istnienia Merlin.pl stara się kreować rozwiązania i dobre praktyki e-commerce. Oczekiwanie na zgodę na połączenie z NFI EMF wstrzymało na kilka miesięcy działania rozwojowe. Odkąd umowa z tym inwestorem przestała obowiązywać, podjęte zostały na nowo tematy, które wpisują się w długofalową strategię Merlina. Dlatego w okresie wakacyjnym sklep przeprowadził duże zmiany procesów logistycznych w magazynie. Wdrożenie tak nowoczesnych rozwiązań, jak system „Put to light” oraz systemów transportu wewnętrznego podniosło szybkość procesu przygotowania wysyłki paczek o ok. 100 proc., zaś nowoczesny system magazynowania pozwolił zwiększyć powierzchnię składowania aż o 60 proc. Dzięki tym inwestycjom, Merlin.pl jest dobrze przygotowany do przyjęcia zwiększonej liczby zamówień świątecznych, zachowując najwyższe standardy obsługi zamówień.
– Automatyzacja naszego magazynu zwiększyła elastyczność, tak ważną dla handlu e-commerce, znacząco podniosła jakość obsługi klientów i ułatwiła eliminację pomyłek w kompletacji zamówień – przekonuje Paweł Kozłowski, Dyrektor Logistyki Merlin.pl. – Inwestycja w magazynie to korzyść również dla samych pracowników – otrzymali oni większe wsparcie ze strony systemów i urządzeń, a także możliwość poznania bardzo nowoczesnych technologii – dodaje.
Wirtualna półka – ebooki od Virtualo i audiobooki od Audioteki
Z początkiem listopada sklep włączył do swojej oferty również ebooki i audiobooki do pobrania online, łącznie ponad 6000 tytułów.
– Obserwowaliśmy rynek produktów cyfrowych od dłuższego czasu i uznaliśmy, że to dobry moment, aby Merlin wszedł w tę branżę. Analizując nawet naszą własną sprzedaż takich urządzeń, jak e-czytniki i tablety, szacujemy, że istotna grupa naszych klientów, kupujących książki, może być zainteresowana formatem elektronicznym – mówi Anna Bogdańska.
Sklep zamierza sprzedawać e-booki i audiobooki oferowane przez wszystkich wydawców i dostawców na polskim rynku. Pierwszymi dostawcami, z którymi nawiązał współpracę są serwisy Virtualo i Audioteka.
Zdecydowaliśmy się na współpracę z tymi partnerami głównie ze względu na bardzo szeroką ofertę i dobrą jakość oferowanych plików – mówi Anna Bogdańska. Doceniamy także łatwość, z jaką nawiązaliśmy współpracę, duże kompetencje biznesowe i doświadczenie w branży – dodaje.
Sklep zapowiada, że po Nowym Roku rozpocznie aktywną promocję działu. – Będziemy pracować nad poszerzeniem asortymentu i nowymi rozwiązaniami dedykowanymi produktom cyfrowym – zapewnia Anna Bogdańska.
Merlin.pl jest jednym z najstarszych i największych polskich sklepów internetowych. Swoją działalność rozpoczął w 1999 roku – oferując książki, muzykę, filmy i multimedia. W ciągu kolejnych lat w asortymencie sklepu znalazły się zabawki, elektronika, sprzęt fotograficzny (wspólnie ze sklepem partnerskim e-Cyfrowe), kosmetyki, artykuły sportowe, a w kwietniu 2011 roku – moda. Poszerzanie kategorii produktowych jest zgodne z koncepcją stworzenia wielobranżowego sklepu, kojarzonego z hobby i life stylem.
Merlin.pl od lat znajduje się w czołówce sklepów o najwyższych przychodach. Może pochwalić się ofertą 200 tysięcy produktów, milionem zarejestrowanych klientów oraz blisko 100 tysiącami realizowanych zamówień miesięcznie. Firma kieruje swoją ofertę do wszystkich, którym zależy nie tylko na konkurencyjnych cenach, ale i na profesjonalnej obsłudze oraz wygodnych i bezpiecznych zakupach bez wychodzenia z domu.
Audioteka
Audioteka to lider i największy producent na rynku audiobooków. Serwis oferuje audiobooki w formacie do bezpośredniego pobrania przez internet pod adresem http://audioteka.pl i przez aplikacje mobilne na telefony Nokia, iPhone, telefony z systemem Android i BlackBerry (aplikacje na systemy BADA i Microsoft są w trakcie rozwoju).
Audioteka jako jedyny polski serwis oferuje możliwość kupowania, pobierania (poprzez GSM/WiFi) i słuchania audiobooków bezpośrednio na telefonach komórkowych. Tym samym jest jedną z pierwszych firm m-commerce w naszym kraju – od ponad pół roku aplikacja ‘Audioteka’ na iPhone pozostaje najlepiej zarabiającą polską aplikacją w AppStore.
Audioteka posiada również zespół producencki, który na zlecenie wydawców – często również w formie ko-edycji – realizuje nagrania audiobooków, kreując najwyższej jakości ofertę na rynku.
Virtualo
Virtualo jest liderem na rynku książki elektronicznej działającym głównie w segmencie B2B. Specjalizuje się w dystrybucji ebooków i audioooków do największych polskich księgarń internetowych: empik.com, Merlin.pl, Gandalf, Amazonka, InBook, Godi oraz innych partnerów.
Virtualo posiada obecnie największą bazę ebooków w Polsce. W ofercie znajduje się ponad 85 tysięcy produktów cyfrowych – w tym ponad 24 tysiące ebooków polskojęzycznych w formatach PDF, EPUB i MOBI oraz ponad 900 audiobooków ze 150 wydawnictw (m.in. Świat Książki, WAB, Znak, Zysk i Ska, Muza, Wydawnictwo Literackie, Czarna Owca, Prószyński Media). Dzięki współpracy z największym amerykańskim dostawcą treści cyfrowych rozbudowana została oferta tytułów obcojęzycznych, która wynosi obecnie ponad 65 tysięcy najlepszych amerykańskich pozycji.
Virtualo dysponuje autorskimi rozwiązaniami IT umożliwiającymi sprzedawanie ebooków i audiobooków przez sklep partnerski, a także aplikacje na urządzenia mobilne na platformę iOS i Android.
Słowa kluczowe: audioteka, merlin, nowoczesny magazyn, put to light, sklep internetowy, virtualo