Dworzec kolejowy w Przemyślu w najlepszej formie znów otwarty zostanie dla pasażerów. Zakończył się kapitalny remont zabytkowego obiektu. Prace kosztowały 25 mln złotych.
Głównym celem prac było wierne przywrócenie wyglądu budynku z czasów jego największej świetności i wprowadzenie rozwiązań, które uczynią go bardziej funkcjonalnym dla pasażerów. Wykonano m.in. remont dachu, elewacji, wymianę okien i drzwi oraz posadzek, które zostały wyłożone mozaiką z terrakoty. Odnowiono wszystkie detale architektoniczne, jak np. herby i obrazy, złocenia, stiuki, kolumny, czy okucia blacharskie Wymieniono przyłącza wodociągowe i sanitarne oraz instalacje wewnętrzne. Poruszanie się po dworcu stało się łatwiejsze. Przywrócono bowiem pierwotne ciągi komunikacyjne. Toalety zostały również odnowione. Przygotowano w nich specjalne pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zainstalowany został też nowoczesny system monitoringu bezpieczeństwa i dźwiękowego systemu ostrzegania o pożarze.
Pasażerowie, korzystający z dworca w Przemyślu, nie tylko kupią tam bilet czy zasięgną informacji o rozkładzie jazdy pociągów, lecz także napiją się kawy w Kawiarence Wiedeńskiej, kupią gazetę w saloniku prasowym, zrobią zakupy w drogerii czy sklepie z galanterią skórzaną. Na dworcu będzie działał również punkt konsularny Ukrainy, a wynajmem pomieszczeń zainteresowana jest Regionalna Izba Gospodarcza w Przemyślu. Planowane jest otwarcie apteki. W dawnej sali restauracyjnej możliwe będzie organizowanie wystaw i innych wydarzeń kulturalnych.
Prace budowlane rozpoczęły się w drugim kwartale 2010r. Koszt inwestycji wyniósł prawie 25 mln zł. Zostały sfinansowane ze środków budżetu państwa i funduszy własnych PKP S.A. Przebudowę wykonała firma BUDIMEX S.A. pod nadzorem Wojewódzkiego Podkarpackiego Konserwatora Zabytków oraz inspektora nadzoru – konsorcjum firm Zamojska Dyrekcja Inwestycji ZDI i Biuro Obsługi Inwestycyjnej w Przemyślu.
Zabytkowy dworzec, z zachowanym neobarokowym wystrojem, został zbudowany w latach 1859 – 1860, a następnie przebudowany w 1895 roku. Stacja Przemyśl Główny to jedna z największych i najważniejszych w województwie podkarpackim. Dworzec jest ważnym ośrodkiem obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. Korzysta z niego ok. 1,2 mln osób rocznie. Stacja obsługuje 51 pociągów średnio na dobę. Stanowi on zatem istotny element miejskiej, regionalnej i ponadregionalnej sieci transportowej. Dzięki swojej korzystnej lokalizacji jest również centrum przesiadkowym dla pasażerów, podróżujących transportem miejskim, autobusami PKS, transportem kolejowym oraz indywidualnym. Z uwagi na fakt, że Polska wspólnie z Ukrainą będzie gospodarzem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w roku 2012, a dworzec w Przemyślu stanowi polsko – ukraińskie pasażerskie przejście graniczne, będzie on jednym z najważniejszych punktów transferowych kibiców i gości turnieju.
Dworzec Przemyśl Główny to jeden z wielu obiektów, które – po gruntownych remontach – PKP S.A. tej zimy udostępnią podróżnym. Na przełomie grudnia i stycznia planowane jest oddanie do użytku jeszcze kilkunastu dworców.
Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują szeroko zakrojony program modernizacji dworców kolejowych. Obecnie jest nim objętych ponad 70 obiektów na terenie całego kraju – na różnym etapie zaawansowania: od przygotowywania dokumentacji budowlanej po trwające lub kończące się prace remontowe. Większość inwestycji realizowana jest ze środków budżetu państwa oraz własnych PKP S.A. Trzy duże projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Są to modernizacje dworców: Gdynia Główna i Wrocław Główny oraz budowa nowego dworca Kraków Główny, który powstaje pod ziemią, obok dotychczasowego dworca. Wszystkie trzy inwestycje będą zakończone w przyszłym roku. PKP S.A. współpracują także z prywatnymi developerami przy budowie nowych dworców w Katowicach i Poznaniu. Dworce będą gotowe w 2012 roku, w dalszej kolejności powstaną obok nich nowoczesne centra handlowo – usługowe. Podobnie będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. PKP S.A. podpisały umowę z prywatnym developerem, w myśl której do końca 2014 roku ma powstać dworzec kolejowy, a w kolejnych latach nowoczesny kompleks budynków, łączących funkcje biurowe, handlowe i usługowe.
W ramach partnerstwa publiczno – prywatnego powstanie nowy dworzec w Sopocie. PKP S.A wraz z Miastem i prywatnym inwestorem zrealizują inwestycję, która radykalnie zmieni tę przestrzeń miasta. Powstanie dwupoziomowy plac miejski połączony z Monciakiem, podziemny parking na 250 samochodów, nowy hotel, dworzec, galeria handlowa. Stary budynek dworca zostanie rozebrany, a nowy powstanie kilkadziesiąt metrów dalej.
Praca wre w stolicy. Na finiszu jest remont dworca Warszawa Centralna. Przez cały czas prac jest on czynny dla podróżnych, którzy mogą obserwować zachodzące na nim zmiany. W przyszłym roku zakończą się także prace na dworcach: Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion.
Wraz z nowymi dworcami powstaje nowa marka: Dworzec Polski. Obiekty pod tą marką zapewnią podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Obiekty Dworca Polskiego to nie tylko miejsca, w których czeka się na pociąg. To także doskonała przestrzeń dla kultury i sztuki. Znajdą tam dla siebie miejsce na przykład: biblioteki, galerie artystyczne, kluby muzyczne oraz kina i teatry.
Słowa kluczowe: BUDIMEX S.A., Dworzec kolejowy w Przemyślu, Dworzec Polski, PKP S.A.