Po blisko dwuletniej gruntownej modernizacji obiekt – w nowej szacie – oddany został do eksploatacji w piątek, 30 grudnia 2011. W kolejnych dniach do budynku wprowadzać się będą najemcy.
Budynek został całkowicie zmodernizowany kosztem ponad 5,5 mln złotych, a środki na jego rewitalizację pochodziły z PKP SA oraz budżetu państwa. Wykonano nową elewację i stolarkę okienną, wprowadzono monitoring, ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, wymieniono wszystkie instalacje techniczne i zmodernizowano przestrzeń służącą podróżnym: poczekalnię, hol kasowy, i toalety wraz z wyposażeniem dla matki z dzieckiem. Zmieniło się także najbliższe otoczenie dworca, w tym przylegający doń peron, gdzie spod warstw asfaltu wydobyto i wyeksponowano zabytkową kostkę brukową z granitu.
Największym zaskoczeniem dla podróżnych przyjeżdżających do Elbląga ale także samych mieszkańców miasta jest jednak wielkich rozmiarów grafika zdobiąca sufit i ściany dworcowego holu.
Ten obiekt na pewno będzie budził emocje i nikogo nie pozostawi obojętnym.
U jednych z pewnością wywoła zachwyt, u innych zdziwienie, a jeszcze innym wyda się bardzo nietypowy i co najmniej dziwny…
Wszystko to za sprawą nietuzinkowego projektu artystycznego, dla którego pierwowzorem stał się budynek dworca kolejowego w austriackim Graz, gdzie czołowe miejsce w przestrzeni publicznej stanowi rozpostarta na wszystkich ścianach i suficie olbrzymia membrana. Na niej zaś: wielkoformatowe malarstwo o abstrakcyjnych kształtach i budzącej ożywione reakcje kolorystyce.
Pomysł, by podobne przedsięwzięcie zrealizować w Elblągu zrodził się latem 2011 roku. Prawie już wyremontowany dworzec i jego wysoka przestrzeń holu – przytłaczała swoim ogromem. Wysokie powierzchnie ścian wydały nam się… nudne, i bijące chłodem – wspomina Jacek Prześluga, członek zarządu PKP SA odpowiedzialny za rewitalizację dworców. – Najpierw padł pomysł, by wypełnić je żywym kolorem, ale to nadal nie dodawało obiektowi atmosfery. I wtedy przypomnieliśmy sobie Graz, oglądany podczas jednej z wypraw szkoleniowych. Stąd już było blisko do pomysłu: najpierw miała to być fotograficzna panorama miasta, z sufitem w kolorze nieba, lub jakiś inny lokalny akcent.
Postanowiliśmy zaprosić do realizacji tego projektu Elblążan, lokalnych artystów oraz samorząd. I tak też się stało. Pomysł spodobał się Prezydentowi Miasta, pod którego patronatem przygotowano i zorganizowano konkurs na projekt artystycznej aranżacji wnętrza dworca. Spośród nadesłanych prac największe wrażenie na jury zrobił projekt autorstwa Joanny Grodeckiej*. Pani Joanna otrzymała z rąk Prezydenta Miasta zasłużoną nagrodę a jesienią 2011 roku, na koszt PKP SA, przystąpiono do realizacji tego nietypowego dzieła.
Jaki jest efekt? Każdy może ocenić indywidualnie, opinii skrajnych nie brakuje. Z całą pewnością jest to jeden z najbardziej oryginalnych obiektów dworcowych w Polsce. Atutem elbląskiej instalacji artystycznej jest także to, że można ją będzie w przyszłości zastępować kolejnymi projektami, tworząc tym samym zmieniającą się niestandardową galerię dużego formatu. Dziś, dzięki inwencji twórczej młodej artystki jest to projekt z abstrakcyjnymi, przestrzennymi bryłami.
Elbląski dworzec kolejowy to jednak nie tylko doskonała przestrzeń do ekspozycji sztuki – ona trafiła w to miejsce przypadkiem ale z pewnością zagości w nim na dłużej. W obiekcie dworcowym ulokowany będzie – oprócz kas biletowych, sklepów, poczekalni i baru – także niewielki hotel. Na zagospodarowanie czeka także atrakcyjne poddasze, doskonale nadające się na pracownię twórczą: lokalnego artysty, fotografika etc.
*Autorką grafiki na dworcu w Elblągu jest Joanna Grodecka – architekt i grafik, studentka na wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych, w tym roku ukończyła wydział Architektury i Urbanistyki Politechniki Gdańskiej broniąc dyplom o odbudowie Starego Miasta w Braniewie. Aktualnie zajmuje się głównie grafiką projektową i warsztatową – uczestniczyła w kilku wystawach zbiorowych w Gdańsku. Aranżacja wnętrza dworca w Elblągu to jej pierwsza realizacja w tak dużej skali.
Dworzec w Elblągu to jeden z wielu obiektów, które – po gruntownych remontach – PKP S.A. tej zimy udostępnią podróżnym. Na przełomie grudnia i stycznia planowane jest oddanie do użytku jeszcze 19 dworców.
Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują szeroko zakrojony program modernizacji dworców kolejowych. Obecnie jest nim objętych ponad 70 obiektów na terenie całego kraju – na różnym etapie zaawansowania: od przygotowywania dokumentacji budowlanej po trwające lub kończące się prace remontowe. Większość inwestycji realizowana jest ze środków budżetu państwa oraz własnych PKP S.A. Trzy duże projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Są to modernizacje dworców: Gdynia Główna i Wrocław Główny oraz budowa nowego dworca Kraków Główny, który powstaje pod ziemią, obok dotychczasowego dworca. Wszystkie trzy inwestycje będą zakończone w przyszłym roku. PKP S.A. współpracują także z prywatnymi developerami przy budowie nowych dworców w Katowicach i Poznaniu. Dworce będą gotowe w 2012 roku, w dalszej kolejności powstaną obok nich nowoczesne centra handlowo – usługowe. Podobnie będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. PKP S.A. podpisały umowę z prywatnym developerem, w myśl której do końca 2014 roku ma powstać dworzec kolejowy, a w kolejnych latach nowoczesny kompleks budynków, łączących funkcje biurowe, handlowe i usługowe.
W ramach partnerstwa publiczno – prywatnego powstanie nowy dworzec w Sopocie. PKP S.A wraz z Miastem i prywatnym inwestorem zrealizują inwestycję, która radykalnie zmieni tę przestrzeń miasta. Powstanie dwupoziomowy plac miejski połączony z Monciakiem, podziemny parking na 250 samochodów, nowy hotel, dworzec, galeria handlowa. Stary budynek dworca zostanie rozebrany, a nowy powstanie kilkadziesiąt metrów dalej.
Praca wre w stolicy. Na finiszu jest remont dworca Warszawa Centralna. Przez cały czas prac jest on czynny dla podróżnych, którzy mogą obserwować zachodzące na nim zmiany. W przyszłym roku zakończą się także prace na dworcach: Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion.
Wraz z nowymi dworcami powstaje nowa marka: Dworzec Polski. Obiekty pod tą marką zapewnią podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Obiekty Dworca Polskiego to nie tylko miejsca, w których czeka się na pociąg. To także doskonała przestrzeń dla kultury i sztuki. Znajdą tam dla siebie miejsce na przykład: biblioteki, galerie artystyczne, kluby muzyczne oraz kina i teatry.
Szczegółowe informacje o polskich dworcach kolejowych można znaleźć na stronach:
www.dworzecpolski.pl
www.pkp.pl/dworce
Słowa kluczowe: dworzec kolejowy, dworzec w elblągu, elbląg, remont dworca