Mecz w koszykówkę na służbowym parkingu, obejrzenie filmu komediowego w przerwie na lunch, czy też nakręcenie lipduba – to tylko kilka z pomysłów, dzięki którym dzień w pracy może stać się zabawą. Ten ostatni pomysł zrealizowało Centrum Handlowe 3 Stawy w Katowicach.
W nietypowy projekt zaangażowało się 30 sklepów oraz pracownicy centrum – najemcy, ochroniarze, technicy, a nawet kierownictwo. Prawie 100 osób wystąpiło w filmiku przypominającym teledysk, w którym występujące osoby tańczyły i udawały, że śpiewają tekst granej piosenki. W tym przypadku „śpiewano” do utworu zespołu Golec uOrkiestra, „Crazy is my life”, który został dostosowany do potrzeb lipduba osobiście przez sam zespół z Milówki.
W tym przypadku lipdub był o tyle wyjątkowym i trudnym projektem, gdyż był on po raz pierwszy w Polsce i jako jeden z pierwszych na świecie, realizowany przez pracowników centrum handlowego. I to w godzinach otwarcia. – Wszyscy najemcy znakomicie się przygotowali. Jedna osoba przebrała się za balon, ktoś inny za jajko niespodziankę. Mieliśmy bajkowy zespół rockowy, ktoś tańczył breakdance na stole, była też celebrytka z całą obstawą – mówi dyrektor CH 3 Stawy i pomysłodawczyni projektu, Agnieszka Nizio. Pracownicy początkowo niepewni, później wczuli się w swoje role i świetnie się bawili. – Nawet jeśli wiązało się to z prawie 3-miesięcznymi przygotowaniami, godzinami pracy nad scenariuszem, wyborem piosenki i organizacją przebrań, warto było – dodaje Agnieszka Nizio.
Więcej niż kolejny dzień w pracy
Lipdub został już udostępniony na portalu youtube i fan page’u 3 Stawów na Facebooku. – Nie oczekujemy, że nasz filmik podbije Internet, bo nie taki był cel. Chcieliśmy zrobić dla pracowników naszego centrum coś, co ich zintegruje, oderwie od codzienności i urozmaici dzień w pracy. Zdajemy sobie sprawę, że w naszym lipdubie są pewne niedociągnięcia, ale i tak możemy być zadowoleni. Wszyscy dobrze się bawili i o to chodziło – wyjaśnia Agnieszka Nizio.
Takie przedsięwzięcia nie tylko urozmaicają pracę, ale również pozytywnie wpływają na relacje służbowe i poprawiają komunikację. – Nasze relacje z najemcami jeszcze nigdy nie były tak dobre jak teraz – tłumaczy dyrektor CH 3 Stawy. Filmowanie lipduba poprzedziło kilka spotkań organizacyjnych, dziesiątki luźnych rozmów oraz trwająca cały dzień próba. Wszystko to bardzo korzystnie wpłynęło na stosunki między zarządcą centrum, najemcami oraz pracownikami.
http://www.youtube.com/watch?v=iYTnlbCufzc
Również klienci docenili starania centrum. Z zaciekawieniem przyglądali się ekipie filmowej i aktorom, robili zdjęcia i dopytywali o to, kiedy i gdzie będzie można obejrzeć finalną wersję. Lipdub pozwolił zmienić postrzeganie centrum przez klientów. Widzą oni, że centrum żyje, cały czas coś się w nim dzieje.
Właściciele sklepów zatroszczyli się o to, by w dniu filmowania, w pracy obecni byli nie tylko pracownicy uczestniczący w lipdubie, ale również dodatkowi, do obsługi klientów. Dzięki temu osoby chcące po prostu zrobić zakupy nie narzekały na utrudnienia.
Humor poprawia efektywność
Jak wskazują badania, zabawa i humor w czasie pracy, odgrywają istotną rolę w zwiększaniu efektywności. Według ankiety przeprowadzonej przez amerykańską firmę Accountemps, aż 96% osób na kierowniczych stanowiskach uważa, że osoby z poczuciem humoru mają lepsze wyniki od osób ponurych. Udowodniono również, że uczestnictwo w wesołych grach i zabawach zwiększa kreatywność i zadowolenie z pracy. – Nie trzeba koniecznie organizować lipduba, by to osiągnąć. Bardzo skuteczne są również treningi zespołów, które zawierają elementy gier i zabaw. Pozwalają one zlikwidować dystans między pracownikami i osobami zarządzającymi. Są również najlepszą formą na zwiększenie wzajemnego zaufania, identyfikacji i zrozumienia innych perspektyw – mówi Artur Skucha, master trener globalnego systemu integracji pracowników „persolog”.
Bawisz się w pracy – mniej chorujesz
W amerykańskiej firmie Digital Equipment z Kolorado Springs wybrano 20 menadżerów średniego szczebla, którzy wzięli udział w szkoleniu z tzw. konsultantem humoru. Po 9 miesiącach ich efektywność wzrosła o 15%, a liczba dni spędzonych na zwolnieniu lekarskim spadła o połowę. Zanim jednak wprowadzimy w miejscu pracy elementy rozrywki, należy zdać sobie sprawę, że takie praktyki sprawdzają się tylko wtedy jeśli podstawowe zasady pracy z ludźmi są przez firmę już wprowadzone. – Podstawy zarządzania i organizacji firmy muszą dobrze funkcjonować, w innym przypadku nie będzie pozytywnych efektów. Należy również uwzględnić różnice osobowościowe, gdyż nie każdy pracownik odbiera takie rozrywkowe elementy pozytywnie. Bardzo istotne jest także zachowanie umiaru – wyjaśnia Artur Skucha, prezes i audytor osobowościowy Persolog Polska.
Jak wskazały badania przeprowadzone przez firmę Adecco w Wielkiej Brytanii, aż 74% pracowników wolałoby pracować w biurze, w którym panuje wesoła atmosfera, nawet za cenę niższej pensji. Niestety pracodawcy wydają się tego nie dostrzegać, gdyż aż 70% pracowników stwierdziło, że w ich miejscu pracy nie dba się o ty, by panował tam duch zabawy.
Słowa kluczowe: 3 stawy, ch 3 stawy, golec uorkiestra, lipdub, zabawa w pracy