W ubiegłym roku rynek faktoringowy w Polsce wzrósł o ponad 19% i, co ciekawe,
od wielu lat rozwija się w tempie szybszym niż cała gospodarka. Tendencja
wzrostowa powinna się utrzymać, a firmy faktoringowe obecne na polskim rynku
raczej nie będą narzekać na brak klientów. Jednocześnie, pozostanie wciąż
sporo miejsca dla nowych podmiotów. Prognozy dotyczące rozwoju tej gałęzi
usług w Polsce, w wersji bardzo ostrożnej, można szacować na poziomie 8-9
proc.
Bez względu na wysokość prognozowanego wzrostu PKB w Polsce w roku 2012,
warto pamiętać, że faktoring to usługa wielowymiarowa sprawdzająca się
zarówno w czasach prosperity, jak również w okresach spowolnienia
gospodarczego. Trudno zatem się dziwić, że wielu ekspertów przedstawia
bardzo optymistyczne wizje dotyczące tempa wzrostu rynku branży
faktoringowej – nawet na poziomie 15-17 proc. Warto również zwrócić uwagę na
fakt, iż procent PKB finansowany faktoringiem w Polsce wynosi jak na razie 4
proc., podczas gdy w Wielkiej Brytanii jest to ponad 10 proc.
W Polsce, według danych GUS za 2009 r., działa 1,67 mln przedsiębiorstw, z
czego większość (98 proc.) to firmy z sektora małych i średnich
przedsiębiorstw, których potrzeby są największe i gdzie faktoring sprawdza
się najlepiej. Oczywiście wiele z nich to samozatrudnienie a z pozostałych
tylko niewielka część spełnia kryteria pozwalające na korzystanie z usług
faktoringowych. Niemniej firmy faktoringowe zrzeszone w ramach Polskiego
Związku Faktorów obsługują łącznie ok. 4,1 tys. klientów. Świadczy to o
wysokim potencjale oraz perspektywach rozwoju tego rynku.
Co do produktów, w najbliższym czasie nie należy oczekiwać rewolucji. Firmy
faktoringowe mają już wypracowany szeroki wachlarz usług. W okresie
spowolnienia gospodarczego sprawdzić może się dokładnie to samo, co w roku
2009, czyli powrót do źródeł, jakie określają klasyczny faktoring
rozproszeniowy. Myślę, że obszar, w jakim można spodziewać się ewentualnych
nowinek, to usprawnienia i udogodnienia jakie może przynieść współpraca z
sektorem IT odpowiedzialnym za oprogramowanie dla firm faktoringowych. W tym
obszarze komfort pracy odczuć mogą przede wszystkim klienci, którzy dostają
coraz ciekawsze narzędzia do analizy własnych portfeli należności
obsługiwanych przez firmy faktoringowe – prognozuje Grzegorz Pardela,
Dyrektor Handlowy Pragma Faktoring SA.
Polski rynek charakteryzuje się stosunkowo niskimi cenami w porównaniu z
krajami UE. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest polityka stosowana przez
wiele nowych firm w branży, które starają się przyciągnąć klientów oferując
atrakcyjne ceny, niższe od rynkowych. Niewykluczone, że w najbliższym czasie
nastąpi jednak powrót do poziomu cen obowiązujących w całej Europie.
Słowa kluczowe: faktoring, GUS, PKB, wzrost