Marzymy o mieszkaniach z min. 3 pokojami, kupujemy przede wszystkim 2 pokoje, a inwestujemy w kawalerki. Mieszkania 4-pokojowe pozostają w zasięgu co 9 poszukującego, a większe już tylko co 45 – wynika z analizy portalu nieruchomości Oferty.net.
Portal nieruchomości Oferty.net przeprowadził w marcu br. szczegółową analizę preferencji klientów aktywnie poszukujących ofert sprzedaży mieszkań na rynku wtórnym. Wynika z niej, że w skali całego kraju największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się mieszkania 2-pokojowe. Kontakt z właścicielami lub biurami nieruchomości oferującymi takie lokale podjęło blisko 42% poszukujących. Trzykrotnie mniejszą grupę stanowili amatorzy kawalerek; aktywnie poszukiwało ich niecałe 14% klientów.
Niemal co trzeci klient poszukujący w marcu mieszkania na rynku wtórnym był zainteresowany lokalem 3-pokojowym (31,3%), a co dziesiąty większym – 4-pokojowym (10,9%).
W sprawie mieszkań największych – liczących 5 i więcej pokoi – w skali całego kraju skontaktowało się z oferentami tylko 2,2% klientów poszukujących – wynika z analizy portalu Oferty.net.
Szczegółowa analiza popytu na rynku mieszkaniowym w 10 wybranych miastach Polski
BIAŁYSTOK W stolicy Podlasia struktura popytu na mieszkania wyraźnie odbiega od danych ogólnopolskich – największą grupę popytową (41,7%) stanowią klienci zainteresowani mieszkaniami 3-pokojowymi. Mieszkaniem 2-pokojowym zainteresowany był w marcu co trzeci klient (33,3%), 4-pokojowym – co szósty (16,7%), a kawalerką co szesnasty (6,3%). Tylko 2 na 100 klientów poszukiwało w marcu w Białymstoku mieszkań liczących 5 lub więcej pokoi.
GDAŃSK Spośród analizowanych miast Gdańsk wyróżnia się największym odsetkiem klientów zainteresowanych mieszkaniami 2-pokojowymi; stanowią oni aż 46,7% grupy popytowej.
Mieszkaniami 3-pokojowymi interesowało się 27% klientów, kawalerkami – 14,8%, a 4-pokojowymi – 10,7%. Mieszkania największe – 5 pokoi i więcej – cieszyły się znikomym
zainteresowaniem; kontakt w ich sprawie podjęło zaledwie 0,8% klientów.
KATOWICE Stolica Górnego Śląska od lat zajmuje szczególne miejsce na krajowej mapie nieruchomościowej; jest to zasługą relatywnie niskich cen mieszkań oraz ich wyjątkowej stabilności. I to właśnie ten pierwszy czynnik zdaje się być powodem stosunkowo dużego, ustępującego tylko Warszawie, odsetka klientów zainteresowanych dużymi mieszkaniami, z pięcioma i więcej pokojami, wynoszącego 3,5% całkowitego popytu.
W pozostałych segmentach ofert statystyki popytu nie odbiegają w istotny sposób od średnich dla całej Polski; największa grupę poszukujących stanowią chętni na zakup mieszkań 2-pokojowych (42,4%). Lokalami 3-pokojowymi interesuje się 24,1% klientów, a kawalerkami – podobnie jak mieszkaniami 4-pokojowymi – co dziesiąty klient.
KRAKÓW Prawie 20-procent klientów zainteresowanych zakupem kawalerki i jeden z najniższych – wynoszący 0,6% – odsetek klientów na zakup mieszkań z minimum 5 pokojami – to cechy, które wyróżniają Kraków. Stosunkowo wysoki popyt na małe mieszkania to zasługa z jednej strony wciąż wysokich cen krakowskich mieszkań, z drugiej zaś akademickiego charakteru miasta. Dla wielu młodych ludzi kończących studia i zaczynających swoja karierę zawodową, ale także dla studentów z zamożniejszych rodzin, to właśnie własna kawalerka jest pierwszym krokiem na drodze do usamodzielnienia się.
O ile popyt na mieszkania 2- i 3-pokojowe (odpowiednio 42% i 29,1%) nie odbiega od średniej krajowej to wynoszący 8,7% udział klientów poszukujących mieszkań 4-pokojowych jest wyraźnym odstępstwem. Przyczyn tego zjawiska należy upatrywać we wspomnianych wcześniej cenach dużych mieszkań, które w warunkach mniejszego niż przed kilkoma laty popytu pozostają wciąż nadmiernie wygórowane.
ŁÓDŹ Spośród analizowanych miast Łódź wyróżnia największy udział w popycie osób zainteresowanych kawalerkami; ponad 21% klientów poszukujących mieszkań skontaktowało się w marcu z osobami oferującymi takie lokale. Zwiększony popyt na kawalerki przekłada się na odpowiednio mniejszą liczbę osób poszukujących mieszkań 2-pokojowych (39,8%) oraz 3-pokojowych (27,8%). Odsetek osób zainteresowanych lokalami 4-pokojowymi jest zbliżony do średniej krajowej i wynosi 10,2%.
Lokalami liczącymi 5 lub więcej pokoi interesuje się w Łodzi zaledwie co dwusetny klient.
OLSZTYN Olsztyn jest drugim po Gdańsku miastem z największym odsetkiem klientów zainteresowanych mieszkaniami 2-
pokojowymi (46,4%). Z kolei Białemustokowi tylko nieznacznie ustępuje pod względem stopnia zainteresowania mieszkaniami 4-pokojowymi; takich lokali szuka w Olsztynie 16,1% klientów.
Jednocześnie tylko 8,9% poszukujących kontaktowało się z oferentami w sprawie oferowanych przez nich kawalerek, a tylko 1,8% w sprawie mieszkań z pięcioma i więcej pokojami. Zainteresowani lokalami z 3 pokojami stanowili w Olsztynie 26,8% ogółu klientów.
POZNAŃ W Poznaniu liczba klientów poszukujących mieszkań 2- i 3-pokojowych jest najbardziej zbliżona; obie grupy mają odpowiednio 36,7% oraz 34,8% udziału w popycie. Podobnie wyrównany jest rozkład klientów na kawalerki oraz na mieszkania 4-pokojowe; pierwsi stanowią 13,3% popytu, drudzy – 12,5%.
Największymi mieszkaniami – z 5 lub więcej pokojami – interesuje się 2,7% klientów poszukujących mieszkania w Poznaniu. RZESZÓW Parametry charakteryzujące strukturę popytu na mieszkania w Rzeszowie niewiele różnią się od średniej krajowej. Dla 43,2% poszukujących celem jest znalezienie mieszkania 2-pokojowego, a dla blisko 30% – 3-pokojowego. Właścicielem kawalerki chce się stać 13,5% klientów, 4 pokoi 10,8%, a mieszkań z co najmniej jednym pokojem 2,7%. WARSZAWA Struktura popytu na stołecznym rynku mieszkaniowym nie odbiega w istotny sposób od ogólnopolskiej. Wyjątkiem jest największe ze wszystkich badanych ośrodków grono klientów zainteresowanych największymi mieszkaniami (5 pokoi i więcej); w Warszawie ich odsetek wynoszący 3,9% jest ponad sześć razy większy niż w Krakowie czy Łodzi i 10 razy większy niż we Wrocławiu. Tak wysoki wskaźnik nie powinien jednak nikogo zaskakiwać. Stolica jest nie tylko największym i najbardziej dynamicznym rynkiem mieszkaniowym ale także największym skupiskiem osób zamożnych, które mogą sobie pozwolić na zakup dużego a zarazem drogiego mieszkania lub apartamentu (w marcu średnia cena ofertowa metra kwadratowego mieszkania liczącego 5 lub więcej pokoi kształtowała się w Warszawie na poziomie 8800 zł/m2).
WROCŁAW Podobnie jak w innych analizowanych miastach (z wyjątkiem Białegostoku) we Wrocławiu największą popularnością wśród klientów cieszą się mieszkania 2-pokojowe; w marcu zainteresowanych nimi było 44,6% poszukujących. O ¼ mniejsze
było grono klientów na mieszkania 3-pokojowe (33,1%).
13,3% spośród wszystkich poszukujących mieszkań we Wrocławiu interesowało się kawalerkami, a 8,6% mieszkaniami 4-pokojowymi.
Tylko 0,4% poszukujących – co jest najniższym wskaźnikiem w grupie 10 badanych miast – było zainteresowanych mieszkaniami z co najmniej 5 pokojami.
Mieszkania 1-pokojowe, na które popyt sięga 14%, są przedmiotem zainteresowania przede wszystkim dwóch grup klientów: inwestorów chcących bezpiecznie ulokować oszczędności i czerpać stały dochód z wynajmu oraz osób młodych, dla których zakup kawalerki jest pierwszym w życiu zakupem nieruchomości, sposobem na usamodzielnienie się i zamieszkanie „na swoim”.
Zakup mieszkania 2-pokojowego jest dla wielu klientów drogą do podniesienia komfortu życia, które wcześniej wiedli w ciasnej kawalerce lub we wspólnym mieszkaniu z rodzicami. Dla wielu jednak 2 pokoje to konieczny kompromis między rzeczywistymi potrzebami, osobistymi aspiracjami oraz możliwościami finansowymi. Nabywcy – pary i małżeństwa planujące lub posiadające już co najmniej jedno dziecko doskonale zdają sobie sprawę, że nie tylko dla wygody ale dla prawidłowego funkcjonowania rodziny optymalny byłby zakup mieszkania z minimum trzema izbami. Pokój dzienny, sypialnia i pokój dla dziecka to obiektywnie patrząc niezbędne minimum. Niestety, w społeczeństwie „na dorobku” i przy cenach, które dla większości pozostają niewspółmierne do uzyskiwanych wynagrodzeń, zakup takiego mieszkania wciąż pozostaje w sferze marzeń. Dlatego mieszkania 2-pokojowe cieszą się tak dużym zainteresowaniem.
Na większe – 3-pokojowe – mieszkania zdecydowany jest niemal co trzeci potencjalny nabywca. Wśród nich dominują dwie grupy – osoby, które wraz z powiększaniem rodziny sprzedają mniejsze mieszkanie i dopłacając ze swych oszczędności lub zaciągniętego kredytu przenoszą się do większego lokum oraz osoby, które decydując się na wspólne życie sprzedają swoje dotychczasowe dwa małe mieszkania i przeznaczają uzyskane środki na zakup jednego, wspólnego.
Klientów na duże mieszkania, liczące 4, 5 lub więcej pokoi, jest w skali całego kraju stosunkowo niewielu – stanowią nieco ponad 13% ogółu poszukujących mieszkań. Trzeba jednak pamiętać, że blisko „spokrewnione” z tą grupą klientów są osoby poszukujące domów. Powierzchnia, funkcjonalność oraz ceny obu tych typów nieruchomości są bardzo zbliżone. Dlatego niejednokrotnie chętni na zakup dużego mieszkania lub apartamentu ostatecznie zasilają szeregi nabywców domów i odwrotnie.
Słowa kluczowe: apartamenty, kilenci, mieszkania, Oferty.net, open finance, pokoje, szczegółowa analiza