Najwięksi nadawcy telewizyjni w Polsce (Telewizja Polska, Polsat, TVN, ITI Neovision, Telewizja Puls, Eska TV, Lemon Records i TV Spectrum), uzgodnili porozumienie w sprawie poziomu głośności dźwięku w audycjach i programach telewizyjnych. Dokument, który ma zostać formalnie podpisany we wrześniu, zakłada że od 2019 roku na każdym z kanałów sygnatariuszy głośność będzie taka sama.
Nadawcy zobowiązali się na mocy porozumienia do produkowania i emitowania treści audiowizualnych z uwzględnieniem poziomu głośności dźwięku „-23 LUFS” przyjętym na podstawie rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców.
Głośne reklamy przerywające programy telewizyjne od lat stanowią duży problem, na który skarżą się telewidzowie. Sprawą od kilku lat temu zajmuje się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, jednak do skuteczności jej prac można mieć zastrzeżenia. W 2012 roku KRRiT wprowadziła zmiany w rozporządzeniu, dotyczącym reklamy i telesprzedaży, określając że poziom głośności reklam, emitowanych w trakcie audycji lub bezpośrednio po niej, nie może przekroczyć poziomu głośności samej audycji.
Jednak nie wszyscy nadawcy telewizyjni stosowali się do wytycznych KRRiT. Część z nich nic nie robiła sobie z upomnień, a część zwiększała głośność programów tuż przed reklamą, by uniknąć reprymend.
Dzięki zobowiązaniu głównych nadawców telewizyjnych, uszy telewidzów nie będą cierpieć takich katuszy jak ma to miejsce jeszcze dziś.
Porozumienie nadawców telewizyjnych jest dobrowolne, będzie stosowane przez czas nieokreślony i ma charakter otwarty, co oznacza, że mogą do niego przystąpić inni nadawcy.
Słowa kluczowe: głośność, KRRiT, polsat, reklama, telewizja, telewizja polska, telewizja puls, tvn