W sytuacji, gdy klient sklepu zostanie zatrzymany przez ochronę, obie strony mają swoje prawa. Ochrona sklepu nie może przekroczyć swoich uprawnień – grożą za to surowe konsekwencje. Posądzony o kradzież klient powinien natomiast wiedzieć na jakie zachowanie w stosunku do niego mogą pozwolić sobie ochroniarze. Częstą praktyką jest zatrudnianie w różnego rodzaju sklepach, hipermarketach itp. osób, które nie posiadają licencji – oznacza to, że ich kompetencje są znacznie ograniczone prawnie.
To właśnie wśród ochroniarzy nielicencjonowanych najczęściej ma miejsce przekraczanie uprawnień. Zdarza się także, że zatrzymany klient nie jest świadomy swoich praw i poddaje się czynnościom, których bezzasadnie żąda ochrona. Warto więc wiedzieć, jak zachować się w sytuacji, gdy zostaniemy zatrzymani.
Jakie prawa ma ochrona sklepu?
Pracownik ochrony ma prawo zatrzymać podejrzanego klienta. Jeśli stwarza on bezpośrednie zagrożenie dla innych i podejmuje próby ucieczki, dokonuje kradzieży lub zachowuje się agresywnie i jest niebezpieczny – ochrona sklepu ma prawo zatrzymać klienta do czasu przyjazdu policji, po czym oddać go w jej ręce. Ochroniarz z licencją może dodatkowo w takiej sytuacji użyć środków przymusu bezpośredniego – kajdanek, chwytów obezwładniających. Nie powinien jednak tej możliwości nadużywać i stosować ten wariant tylko w sytuacjach, które naprawdę tego wymagają. Klient zakłócający porządek jest proszony w pierwszej kolejności o opuszczenie sklepu – powinien się do tego zastosować i wyjść. Natomiast klient podejrzany o kradzież, który proszony jest o udanie się na zaplecze w celu wyjaśnienia sprawy powinien spokojnie udać się w miejsce wskazane przez ochroniarza – nie szarpać się, nie wyrywać i nie uciekać.
Takie zachowania znacznie pogarszają sytuację. Jeśli pracownik ochrony chce przeszukać prywatne rzeczy podejrzanego może to zrobić, ale wyłącznie za jego zgodą. Ochrona nie ma również prawa bez pozwolenia dokonać rewizji. W takich sytuacjach – jeśli osoba zatrzymana nie zgadza się na przeszukanie, a zachodzi uzasadnione podejrzenie kradzieży – wzywana jest policja, która dokonuje tych czynności. Ochroniarzom nie wolno zatem rewidować, przeszukiwać i sprawdzać prywatnych rzeczy klienta, jeśli nie wyrazi on na to zgody – nawet jeśli mają pewność, że osoba ta dopuściła się kradzieży. Podobnie jest z okazywaniem dokumentów – podejrzany klient zapewne zostanie poproszony o przedstawienie dowodu tożsamości – ale nie musi tego robić. Prawo do wylegitymowania zatrzymanego ma wyłącznie policja, więc nie ma przymusu okazywać dokumentów pracownikom ochrony.
Jakie prawa ma klient sklepu?
Podstawowym prawem klienta jest sprawdzenie wiarygodności ochroniarza sklepu. Pracownik musi pokazać nam swój numer identyfikacyjny oraz podać nazwę firmy, która go zatrudnia – te dane powinny znajdować się widocznym miejscu na jego stroju. Nie ma natomiast obowiązku okazywać legitymacji służbowej. Drugim najważniejszym przywilejem, z jakiego może skorzystać klient jest możliwość złożenia skargi na pracownika ochrony. Jeśli osoba zatrzymana została niesłusznie i bezpodstawnie oskarżona o kradzież, źle potraktowana lub ma zastrzeżenia co do zachowania ochroniarza – ma prawo złożyć na niego skargę do odpowiedniej instytucji, a w niektórych sytuacjach nawet zażądać odszkodowania. Pracownik, który dopuścił się nadużycia może zostać wówczas ukarany. Wszelkie nieprawidłowości w pracy ochrony powinny być niezwłocznie zgłaszane – dzięki temu liczba przypadków nadużywania uprawnień może znacznie się zmniejszyć.
Świadomość swoich praw daje możliwość zweryfikowania prawidłowej pracy ochrony. Jej pracownik to osoba, mająca zapewnić porządek i bezpieczeństwo w danym miejscu – jest to więc niezwykle odpowiedzialne zadanie. Rzetelny ochroniarz znający swoje prawa nie będzie próbował dopuszczać się nadużyć i wykraczać poza swoje kompetencje. Świadomy klient będzie wiedział jak zachować się w sytuacji bezpodstawnego zatrzymania lub oskarżenia o kradzież. Pozwala to obu stronom na lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie, uniknięcie wielu kłopotów i nieprzyjemnych okoliczności.
Autorem artykułu jest Tomasz Gancarczyk Redaktor serwisu pracy i biznesu www.kopalniapracy.pl |
Słowa kluczowe: grzywna, kara, kradzież, ochrona, sklep, zatrzymanie