Materiał prasowy
Językowy zawrót głowy Dynamiczny rozwój sektora usług dla biznesu wpływa na podniesienie kompetencji językowych wśród Polaków |
Kontakt dla mediów:
Anna Szymańska-Pyl, Sigma Int. +48 608 040 098
Diana Stachera, Sigma Int. +48 602 701 867
|
Wrocław/Łódź, 9 grudnia 2014 r. – Wyniki tegorocznej edycji rankingu English Proficiency Index[i], w którym Polska znalazła się na szóstym miejscu, jednoznacznie wskazują, że znajomość języka angielskiego w naszym kraju na tle innych narodowości stale rośnie i coraz więcej Polaków biegle posługuje się tym językiem. Co ciekawe, w konkursie udało nam się wyprzedzić Niemcy i Szwajcarię – kraje, które tradycyjnie postrzegane są, jako bardzo dobrze kształcące pod kątem znajomości języków obcych. W stosunku do poprzedniej edycji badania, Polska poprawiła swoją pozycję o dwa miejsca. Takie wyniki bez wątpienia cieszą, lecz nie pozwalają nam spocząć na laurach.
Bez języka ani rusz
Przeważająca część pracodawców poszukuje dziś kandydatów dobrze władających językiem angielskim, ale okazuje się, że coraz częściej premiowana jest znajomość drugiego języka. Szczególnie widoczne jest to w branży outsourcingowej, w której język Szekspira służy do codziennej komunikacji w międzynarodowych zespołach projektowych, a do obsługi klientów rozsianych po świecie konieczne są czasem umiejętności pracy w innym języku, często rzadkim. Znajomość języków obcych jest kluczowa dla rozwoju sektora nowoczesnych usług dla biznesu, a Europejczycy muszą w tym względzie rywalizować z Indiami czy Chinami, gdzie większość społeczeństwa włada przynajmniej dwoma, a czasami trzema językami obcymi, przy czym kraje te są prawdziwymi gigantami outsourcingowymi. Na starym kontynencie przodują Luksemburczycy, aż 99 proc. z nich mówi przynajmniej dwoma językami, tuż za nimi są Słowacy – 97 proc. społeczeństwa, a na trzecim są Łotysze – 95 proc. Ogólnie średnia europejska osób, które władają dwoma lub więcej językami poza ojczystym wynosi tylko 56 proc., zatem jest wiele do zrobienia.
W naszej branży nie ma bezrobocia, stale rekrutujemy. Możemy poszczycić się w mijającym roku 50 proc. wzrostem zatrudnienia w porównaniu do roku 2013, a jest to rzadki wynik na trudnym rynku pracy w Europie i Polsce. Jedną z podstawowych i niezbędnych umiejętności, którą muszą posiadać kandydaci do pracy w naszych centrach jest posługiwanie się językiem obcym. Zatrudniając specjalistów szukamy wiedzy, praktycznego doświadczenia biznesowego i oczywiście znajomości języków obcych. W przypadku osób młodych, poza językiem, zwracamy uwagę na tzw. kompetencje miękkie, takie jak praca w zespole, zarządzanie czasem i projektem, otwartość na pracę w środowisku międzynarodowym czy zdolności komunikacyjne – komentuje Renata Sima, Dyrektor Usług Outsourcingowych w HP Global Business Center. Z naszych doświadczeń wynika, że absolwenci dobrze znają języki obce, choć zdarza się czasem, że w stopniu zbyt ogólnym, jak na nasze potrzeby – dodaje Renata Sima.
Poligloci w centrach outsourcingowych
Jak podaje raport Związku Liderów Usług Biznesowych (ABSL)[ii]procesy realizowane w centrach usług w Polsce świadczone są już w 40 językach. Wszyscy badani potwierdzili, że najczęściej obsługują klientów z wykorzystaniem języka angielskiego, następnie języka niemieckiego, który wykorzystuje się w 74 proc. badanych podmiotów oraz polskiego, w którym usługi wykonuje 70 proc. centrów. Generalnie, osiem najpopularniejszych języków jest wykorzystywanych, w co najmniej 1/3 firm sektora. Należy dodać, że wśród języków często używanych w centrach są też francuski, hiszpański, włoski, rosyjski, holenderski, czeski, szwedzki, węgierski, ale też japoński, koreański czy wietnamski. W związku z sytuacją polityczną obserwowany jest w Polsce widoczny napływ kandydatów do pracy z terytorium Ukrainy.
Branża wspiera pracowników w edukacji językowej
Nadal w Polsce jest zbyt mało osób spełniających kryterium biegłej znajomości dwóch języków obcych, a to grozi w dłuższej perspektywie spowolnieniem tempa rozwoju outsourcingu w naszym kraju. Aby uniknąć takiego czarnego scenariusza pracodawcy centrów usług oferują szereg udogodnień w podnoszeniu kompetencji językowych.
Nasza firma wspiera pracowników w podnoszeniu kwalifikacji językowych – tłumaczy Kalina Pasternak, Menedżer ds. Rekrutacji w HP Global Business Center – Kursy organizowane są raz na rok fiskalny z możliwością zapisania się na nie dwa razy do roku, w semestrze zimowym oraz letnim i są finansowane w części przez pracodawcę. Nasi pracownicy mają do wyboru kilka szkół, w których mogą uczęszczać na indywidualnie wybrane zajęcia, włącznie z kursami specjalizacyjnymi jak np. Business English – dodaje.
Inwestycja w młode kadry
Półtora roku temu zdecydowaliśmy się zaangażować we współpracę z Uniwersytetem Łódzkim przy tworzeniu dość nowatorskiego kierunku studiów „Lingwistyka dla biznesu”. Dzięki ofercie kształcenia odzwierciedlającej potrzeby rynku pracy kierunek kładzie nacisk na model kształcenia łączący dydaktykę z praktyką. „Lingwistyka dla biznesu” stanowi unikalne połączenie przedmiotów o charakterze lingwistycznym z zajęciami biznesowymi, a właśnie osób z takim wykształceniem szukamy – mówi Renata Sima, Dyrektor Usług Outsourcingowych w HP Global Business Center. Ważnym celem nauczania na nowym kierunku jest rozwój kompetencji międzykulturowych. Istotą programu kształcenia jest możliwość wyboru specjalności językowej oraz przedmiotów pozwalających na rozszerzanie oraz uzupełnianie wiedzy i umiejętności – dodaje.
Informacje o HP Global Business Center
HP Global Business Center jest częścią amerykańskiego koncernu Hewlett-Packard.
Obecnie w Polsce funkcjonują dwa oddziały HP GBC − we Wrocławiu od 2005 roku oraz w Łodzi od 2012 roku, które zajmują dziś jedną z wiodących pozycji w globalnej strukturze koncernu.
Firma HP GBC specjalizuje się w dostarczaniu nowoczesnych usług dla biznesu z zakresu finansów i księgowości, HR, sprzedaży i marketingu, przetwarzania danych i dostarczania informacji oraz zarządzania łańcuchem dostaw. Świadczy usługi dla klienta wewnętrznego, czyli koncernu HP w zakresie usług wspólnych, w tym centrów doskonałości oraz dla zewnętrznych klientów firmy (BPO – Business Process Outsourcing). HP GBC jest jednym z członków założycieli ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych), organizacji branżowej reprezentującej w Polsce sektor SSC/BPO. W swych ośrodkach we Wrocławiu i w Łodzi zatrudnia obecnie kilka tysięcy osób.
Koncern HP tworzy nowe rozwiązania technologiczne, które mają znaczący wpływ na życie ludzi, biznes, instytucje rządowe i społeczeństwo. Jako największa na świecie firma technologiczna, HP dostarcza szerokie portfolio produktów, obejmujące urządzenia drukujące, komputery osobiste, a także oprogramowanie, usługi i infrastrukturę informatyczną, które umożliwiają przedsiębiorstwom i instytucjom rozwiązywanie ich problemów. Więcej informacji na temat HP można znaleźć pod adresem www.hp.com.
[i] English Proficiency Index, IV edycja międzynarodowego rankingu, którego celem jest zmierzenie stopnia znajomości języka angielskiego w krajach, w których nie jest to język urzędowy. W tej edycji wzięło udział ponad 750 tys. osób powyżej 18 roku życia. Ranking uwzględnia 63 kraje z całego świata.
[ii] Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce, raport ABSL, rok 2014
Słowa kluczowe: hp, jezyk, kompetencje