Dwóch kucharzy, dwa pomysły na obiad, supercena.
Co tydzień coś nowego… w nowym projekcie Lidla!
„PASCAL KONTRA OKRASA! – dwóch kucharzy, dwa pomysły na obiad, supercena!
Co tydzień coś nowego!” To chyba najkrótszy sposób opisania nowoczesnego,
długofalowego projektu Lidla, który po uprzedniej fazie teaserowej, startuje
w poniedziałek, 30 lipca br. Po raz pierwszy w Polsce dwóch kucharzy uzbrojonych
w doświadczenie i osobowość medialną staje przed niepowtarzalną szansą, by zmienić
sposób patrzenia Polaków na gotowanie i polską kuchnię! Z badań przeprowadzonych
na zlecenie Lidl wynika, iż Polacy głęboko wierzą, że domowe posiłki są zdrowsze i tańsze
od tych serwowanych w barach i restauracjach. Projekt, zainicjowany przez sieć Lidl,
odpowiada zatem na oczekiwania polskich konsumentów, by gotowanie w domu było
szybkie, proste, tanie i zdrowe.
„Pascal kontra Okrasa” – to coś więcej niż długofalowe przedsięwzięcie reklamowe.
Co tydzień Pascal Brodnicki i Karol Okrasa w kolejnych odsłonach projektu proponować będą
dwa konkurencyjne, zdrowe i atrakcyjne cenowo dania, które każdy – nawet jeśli nie jest
mistrzem gotowania – będzie mógł samodzielnie przygotować w domu! A wszystko po to,
by Polacy jeszcze chętniej spotykali się przy wspólnym, rodzinnym stole i odczuwali
przyjemność z gotowania. Przedsięwzięcie z udziałem obu szefów kuchni nie
obejdzie się bez ostrej i zabawnej walki na przepisy, złośliwych docinków i prób
udowodnienia, że najlepszy kucharz jest tylko jeden!
Zamysłem nowego projektu było m.in. wniesienie nowej jakości do przekazów reklamowych,
odmienne od tych, do których przywykli klienci sieci spożywczych. Przyświecała nam idea,
by to, co zaproponujemy naszym klientom, było nie tylko angażujące ale też niosło ze sobą
konkretny przekaz edukacyjny – mówi Anna Biskup, PR Manager Lidl Polska. – Chcemy
zmienić sposób patrzenia na gotowanie, które cieszy się coraz większą popularnością, ale
bywa też promowane jako sztuka – a więc czynność, która wymaga sporych umiejętności
i wiedzy. Tymczasem jesteśmy przekonani, że każdy może się zdrowo i niedrogo odżywiać,
a przygotowanie posiłków może być łatwe i zajmować niewiele czasu. Na tych właśnie
czterech przesłankach opiera się idea projektu „Pascal kontra Okrasa”. Zdrowe, atrakcyjne
cenowo, łatwe i szybkie to cztery wartości, odnoszące się do jedzenia, które chcemy
promować i które znajdują odzwierciedlenie w najnowszym badaniu dotyczącym zwyczajów
żywieniowych Polaków, których jesteśmy zleceniodawcą.
Do gotowania z pewnością zachęcą przepisy, które wraz z listą niezbędnych składników,
dostępne będą w każdym Lidlu, ułatwiając klientom skompletowanie wszystkiego,
co potrzebne do przygotowania posiłków proponowanych przez obu kucharzy. W każdym
tygodniu, w którym będą promowane dania autorstwa Karola Okrasy i Pascala Brodnickiego,
ich składniki dostępne będą w sieci sklepów Lidl w atrakcyjnych cenach. Przez co najmniej
rok, w cyklu tygodniowym będą proponowane dwa zdrowe i atrakcyjne cenowo dania, które
każdy będzie mógł przygotować sam w domu. Można więc orientacyjnie założyć, że kuchnia
polskich domów w ciągu roku wzbogaci się o 104 dobre jakościowo przepisy kulinarne.
Karol Okrasa tak skomentował swój udział w projekcie – Podoba mi się przesłanie,
że z prostych, dobrych jakościowo składników da się przygotować wartościowy posiłek
dla całej rodziny i aby zjeść smacznie nie trzeba wielogodzinnego poświęcenia ani dużych
nakładów finansowych. Szczerze się pod tym podpisuję! Pascal Brodnicki dodaje – Co tydzień
wspólnie z Karolem będziemy walczyć o Państwa podniebienia. Prócz nauki gotowania będzie
więc pojedynek w konwencji złośliwych docinków i prób udowodnienia, że najlepszy kucharz
jest tylko jeden a reszta to tylko…okrasa! Mam nadzieję, że ten projekt, okraszony dowcipem
i żartami sytuacyjnym, szybko zyska Państwa sympatię.
Specjalnie w tym celu powstała także strona internetowa www.kuchnialidla.pl, na której
Pascal Brodnicki i Karol Okrasa będą instruować w jaki sposób – krok po kroku – przyrządzić
proponowane przez nich dania. Na stronie nie zabraknie również dokładnych przepisów,
zdjęć oraz ciekawych porad i codziennych trików szefów kuchni.
Badanie dotyczące zwyczajów żywieniowych Polaków
Na potrzeby projektu przeprowadzone zostały ogólnopolskie badania dotyczące zwyczajów
żywieniowych Polaków, które na zlecenie Lidl Polska, w lipcu tego roku zrealizował Instytut
Homo Homini.
Polak lubi jeść w domu, bo to zdrowo i tanio
Niemal 70 proc. Polaków deklaruje, że chciałoby się odżywiać zdrowo. Częste jadanie
w restauracjach i barach nigdy nie było w Polsce popularne. Potwierdzają to wyniki badania
przeprowadzonego na zlecenie Lidl Polska, z którego wynika, że prawie 3/4 Polaków jada
obiad wyłącznie w domu, a pozostałe 20 proc. respondentów robi to często. Tylko 5 proc.
rzadko jada w domu, a zaledwie 0,5 proc. w ogóle nie ma takiego zwyczaju.
Nie wierzymy, że w restauracjach i barach jedzenie jest zdrowe – ponad 90 proc. badanych
uznaje domowe jedzenie za zdrowsze. Wyniki badania pokazują, że lubimy wiedzieć z czego
zrobione są potrawy, które jemy. Dla niemal 1/3 badanych przewaga domowego jedzenia
polega głównie na tym, że wiemy co jemy i w jaki sposób danie zostało przyrządzone,
a dodatkowo prawie dziewięciu na dziesięciu badanych uważa również, że gotowanie
w domu jest tańsze.
Niestety, nie wszyscy mają czas na codzienne przygotowywanie zdrowych domowych
posiłków. Najgorzej jest na Mazowszu i w województwie łódzkim, gdzie mniej niż sześciu na
dziesięciu badanych codziennie je obiad w domu. Natomiast dla przeważającej większości
mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego, śląskiego, dolnośląskiego oraz osób
zamieszkujących województwo świętokrzyskie obiad w domu to codzienność.
Gotowanie – przyjemność wypiera codzienny obowiązek?
Deklaracje badanych wskazują, że Polacy chętnie gotują dla swojej rodziny oraz po prostu
dla przyjemności i relaksu (odpowiednio 37,5% i 29,3% wskazań respondentów). Dla
35,4% badanych gotowanie bywa też zwykłą, codzienną czynnością ale tylko dla 1,2%
respondentów pozostaje obowiązkiem. Co więcej, bardzo często w gotowanie włączają się
wszyscy członkowie rodziny. Choć ponad 1/3 badanych deklaruje, że jest jedyną osobą
w rodzinie która przygotowuje posiłki, to niemal takiej samej liczbie respondentów posiłki
przygotowuje również partner lub partnerka. Co piąty respondent zadeklarował, że w domu
gotują także dzieci, a co u dziesiątego gotuje matka lub teściowa.
Mimo, że jesteśmy zapracowanym narodem, większość z nas codziennie wygospodarowuje
trochę czasu na przygotowanie posiłku. Aż siedmiu na dziesięciu badanych przygotowuje
posiłki codziennie lub prawie codziennie, a 15 proc. robi to trzy lub cztery razy w tygodniu.
Co dziesiąty Polak gotuje raz lub dwa razy na tydzień.
Oczywiście gotowanie w domu, poza niewątpliwymi zaletami, ma również pewne wady.
Ponad 1/4 badanych twierdzi, że zajmuje ono zbyt wiele czasu. Szukamy więc sposobów,
aby gotowanie było szybsze i prostsze. Ponadto, aby coś ugotować, musimy najpierw zrobić
zakupy – a te mogą często pochłaniać sporą część domowego budżetu. To główne problemy
wskazane przez uczestników badania.
Inspiruje nas polska kuchnia regionalna!
Polska kuchnia nie jest zbyt dobrze znana na świecie, ale Polacy uważają, że jest najlepsza.
Niemal wszystkich badanych inspiruje kuchnia polska, w tym regionalna, i to z niej czerpią
pomysły na większość potraw. Jeśli chodzi o potrawy typowe dla innych krajów, najbliższe
są nam makarony i pizza – ponad 26 proc. respondentów wskazało kuchnię włoską jako
główne źródło kulinarnych inspiracji.
Źródłem pomysłów na nowe dania dla 38 proc. Polaków są najczęściej znajomi i rodzina.
Co trzeci respondent szuka ich w gazetach i w książkach kucharskich, a ponad 28 proc.
samodzielnie wymyśla nowe receptury. Dla ponad 1/4 badanych dobrym źródłem
pozyskiwania nowych przepisów są internetowe fora i blogi poświęcone gotowaniu, a
ponad 20 proc. ankietowanych czerpie pomysły na nowe dania z telewizyjnych programów
kulinarnych.
Wyniki przeprowadzonego badania pokazują ponadto, że ponad 3/4 mieszkańców
największych metropolii zawsze lub często eksperymentuje w kuchni. Wynika
to najprawdopodobniej z tego, że mieszkając w większych miastach częściej stykamy się
z nowymi kuchniami i smakami. Podobny wynik osiągają mieszkańcy miast liczących
od 250 do 500 tys. mieszkańców. Najmniej chętni do kulinarnych eksperymentów są
mieszkańcy terenów wiejskich. Badania pokazują też, że nie lubimy skomplikowanych
przepisów – ponad 3/4 badanych stawia na szybkie i proste potrawy.
Polak częstym gościem w sklepie spożywczym
Planowanie to podstawa – Polacy dokonują przemyślanych zakupów, na ogół w oparciu
o listę. 70 proc. badanych zawsze lub prawie zawsze przygotowuje listę przed wizytą
w sklepie spożywczym, a 3/4 badanych deklaruje, że przygotowuje listę zakupów przede
wszystkim z myślą o planowanych posiłkach. Ponad połowa badanych uważa,
że robiąc zakupy kierujemy się przede wszystkim ceną produktów.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, Polacy wolą robić częstsze zakupy niż gromadzić
zapasy w domu. Stawiamy przede wszystkim na świeżość produktów. Połowa badanych robi
zakupy raz na dwa, trzy dni, prawie 1/3 robi zakupy codziennie, a 17 proc. raz na tydzień.
Tylko nieco ponad 4 proc. kupuje produkty spożywcze rzadziej niż raz w tygodniu.
A skoro wolimy robić częste, ale niewielkie zakupy, jednorazowo wydajemy mniejsze
kwoty. Czterech na dziesięciu badanych na jednorazowe zakupy wydaje do 50 zł. 1/3 z nas
przeznacza na zakupy sumę dwa razy większą. Tylko 5 proc. Polaków wydaje jednorazowo na
zakupy spożywcze ponad 200 zł.
Co ciekawe, stereotypy dotyczące sknerstwa Wielkopolan i Małopolan nie znalazły
potwierdzenia w przeprowadzonym badaniu. Mieszkańcy tych regionów znaleźli się dopiero
w połowie stawki. Zgodnie z deklaracjami respondentów, w trakcie zakupów spożywczych
największą uwagę na ceny produktów zwracają mieszkańcy województw podkarpackiego
i pomorskiego, natomiast najbardziej „rozrzutni” okazali się mieszkańcy województwa
podlaskiego i łódzkiego.
Z przeprowadzonego badania wynika również, że nie lubimy jadać byle czego i zwracamy
uwagę na to co spożywamy. Dziewięciu na dziesięciu badanych przyznało, że zwraca uwagę
na jakość kupowanych produktów spożywczych. Taka sama liczba respondentów twierdzi, że
czyta etykiety ze składem kupowanych produktów.
Słowa kluczowe: konsumenci, lidl, Okrasa, Pascal, zdrowo i tanio