Znak programu „Doceń polskie” widniejący na opakowaniu produktu to dla konsumentów dowód, że wyrób został pozytywnie oceniony przez specjalistów i jest wart uwagi. Producenci nagrodzonych artykułów spożywczych chętnie wykorzystują ten znak w promowaniu swoich wyrobów. W ten sposób ich produkt wyróżnia się na tle konkurencji.
„Doceń polskie” – znak, który warto mieć
O certyfikat „Doceń polskie” mogą ubiegać się wyłącznie produkty posiadające tzw. polski czynnik. Może nim być m.in. receptura lub bazowanie na rodzimych składnikach. Artykuły spożywcze spełniające ten wymóg są oceniane przez pięcioosobową Lożę Ekspertów.
– Wyroby, które otrzymają od niezależnych specjalistów wysokie noty zdobywają certyfikat „Doceń polskie”. Produkty, które zyskają maksymalną liczbę punktów otrzymują dodatkowo tytuł TOP PRODUKT. Ocenie podlegają smak i wygląd produktu oraz stosunek jakości wyrobu do jego ceny – wyjaśnia Marek Bielski, organizator Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Honorowy patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Marek Sawicki.
„Doceń polskie” gwarancją wysokiej jakości
– Chcieliśmy, aby nasz produkt był jednoznacznie kojarzony z doskonałym miodem z polskiej pasieki. „Doceń polskie” to program promujący dobre polskie produkty, a właśnie takie są nasze miody – mówi Małgorzata Pucer z Pasieki Pucer. – Wiemy, że nasze miody mają wysoką jakość, chcieliśmy uzyskać tego potwierdzenie od niezależnych ekspertów – dodaje M. Pucer.Certyfikat programu zdobyły trzy miody wytwarzane w Pasiece Pucer – gryczany, lipowy oraz spadziowy.
Innym produktem nagrodzonych godłem „Doceń polskie” jest ogonówka z wędzarni wytwarzana w Zakładach Mięsnych SKIBA. – Ogonówka z wędzarni produkowana jest w sposób tradycyjny, który nadaje jej wyjątkowy smak i aromat. Znakowanie produktu podkreśla, że ogonówka z wędzarni jest krajowym, tradycyjnym i swojskim produktem. Znak „Doceń polskie” jest dla klienta potwierdzeniem, że dokonuje dobrego wyboru – podkreśla Marzena Musiela z ZM SKIBA.
Spółdzielnia Mleczarska DEMI to kolejna firma, która wzięła udział w programie „Doceń polskie”, aby utwierdzić się w przekonaniu o wysokiej jakości i doskonałym smaku wyrobów. Loża Ekspertów wyróżniła aż 6 produktów tego zakładu. Godło „Doceń polskie” otrzymały trzy twarożki kanapkowe (ze szczypiorkiem, śmietankowy, z czosnkiem), serek waniliowy, serek truskawkowy oraz ser górowski wędzony. Ponadto, twarożek kanapkowy z czosnkiem i serek waniliowy zdobyły tytuł TOP PRODUKT. Na wyróżnionych wyrobach znalazło się godło „Doceń polskie”.
– Umieściliśmy logotyp programu na naszych produktach przede wszystkim po to, aby poinformować klientów, że produkty firmy zostały docenione za swój wyjątkowy smak i jakość – wyjaśnia Patrycja Ciesielska z SM DEMI.
Korzyści wynikające z posiadania certyfikatu
Zdobycie godła programu „Doceń polskie” to dla firmy prestiż, ale także konkretna pomoc w działaniach marketingowych. Przekonały się o tym przedsiębiorstwa, które wykorzystują potencjał programu „Doceń polskie”.
– Konsumenci poszukują produktów tradycyjnych; kojarzących się z dzieciństwem i wiejską wędzarnią. W naszych sklepach mogą takie wyroby znaleźć, a znak „Doceń polskie” zdecydowanie ułatwia te poszukiwania. Tendencja wzrostowa sprzedaży ogonówki z wędzarni sygnalizuje nam, że zdobywa ona nowych miłośników – podkreśla M. Musiela.
Także Małgorzata Pucer dostrzega korzyści związane z posiadaniem godła programu. – Nasz produkt jest nowy na rynku, znak „Doceń polskie” pomaga w jego promocji. Łatwiej rozmawia się z właścicielami sklepów, którzy dzięki certyfikatowi wiedzą, że proponujemy im dobry produkt, a przez to łatwiej przekonują się do nawiązywania współpracy. Zauważyliśmy również, że od kiedy posiadamy ten znak wzrosła liczba wejść na stronę internetową – podkreśla przedstawicielka Pasieki Pucer.
Jeden znak – wiele możliwości
Producenci nagrodzonych wyrobów mogą posługiwać się znakiem „Doceń polskie” na różnych polach eksploatacji. Zakłady Tłuszczowe Kruszwica umieściły znak programu w reklamie telewizyjnej oleju Kujawskiego 3 ziarna.
Informacja o zdobytym wyróżnieniu widnieje także na butelkach nagrodzonych gatunków piwa z raciborskiego Browaru Zamkowego. – Sprzedaż piwa Raciborskiego Miodowego wzrosła odkąd produkt ten został wyróżniony znakiem „Doceń polskie” – przyznaje Mariusz Dudek, specjalista ds. produkcji browaru z Raciborza.
Logo „Doceń polskie” zostało umieszczone również na produktach firmy Grześkowiak, które otrzymały certyfikat programu.
Godło „Doceń polskie – marki własne” znalazło się z kolei w materiałach promocyjnych sieci Intermarche. Logo programu pojawiło się w gazetkach promocyjnych, plakatach, billboardach a także telewizyjnym spocie promującym marki własne tej sieci.
W sklepach firmowych ZM SKIBA w północnej i centralnej Polsce umieszczone zostały plakaty z informacją o przyznanym wyróżnieniu, a logo „Doceń polskie” widnieje w ladzie chłodniczej przy ogonówce. – Ekspedientki również bezpośrednio informują konsumentów o zdobytym certyfikacie oraz intencji programu „Doceń polskie”. Poza tym, w lokalnej prasie ukazała się informacja o certyfikowanym produkcie, a w najbliższym czasie zamierzamy wykonać nowe katalogi, w których na pewno pochwalimy się kolejnym wyróżnieniem – wylicza M. Musiela.
Pasieka Pucer zamieściła znak programu „Doceń polskie” m.in. na firmowych materiałach promocyjnych i stosiku degustacyjnym. Certyfikaty prezentowane są także na targach, w których bierze udział firma.
Powyższe przykłady to tylko wycinek działań, jakie w związku z programem prowadzą producenci nagrodzonych artykułów spożywczych.
– Wszystkie firmy chcą promować swoje wyroby. Posiadanie znaku „Doceń polskie” to dodatkowy atut, który z pewnością ułatwia te działania. Nasz program powstał właśnie po to, aby wspierać polskich producentów, którzy oferują żywność wysokiej jakości. Firmy, które otrzymały już certyfikat i zgłaszają do oceny kolejne produkty to najlepsze potwierdzenie, że program spełnia swoją rolę – kończy Marek Bielski.
Niebawem kolejni producenci będą mieli okazję do uzyskania godła „Doceń polskie”. Kolejna, piąta już certyfikacja produktów odbędzie się 16 maja w Krakowie.
Słowa kluczowe: doceń polskie, gwarancją wysokiej jakości, konsument, Ogólnopolski Program Promocyjny, produkt, SKIBA, Spółdzielnia Mleczarska DEMI, znak