Po ponad czterech miesiącach prac zakończyła się naprawa wału wiślanego, którą od lipca prowadziła w stolicy Małopolski Skanska. Remont był konieczny ze względu na zły stan wału w rejonie ul. Widłakowej. Roboty realizowane były na odcinku prawie 300 m wału przeciwpowodziowego.
Inwestycję zlecił Małopolski Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Krakowie w ramach usuwania szkód powodziowych w prawym wale Wisły w stolicy Małopolski. Wartość prac wykonanych przez Skanska wyniosła 2,8 mln zł brutto. Naprawiony odcinek wału o długości 282 m zlokalizowany jest w rejonie śluzy wałowej przy ul. Widłakowej i dalej w górę Wisły.
Prace przez całą dobę
W ramach prac zleconych przez MZMiUW w Krakowie Skanska naprawiła nachylenie skarpy odwodnej i uszczelniła jej podłoże na długości prawie 300 m. Wykonana została przesłona w podłożu wału w nowoczesnej i bardzo skutecznej technologii Jet grouting.
– Jest to proces wzmacniania podłoża gruntowego polegający na mieszaniu gruntu z zaczynem cementowo-bentonitowym, tłoczonym pod wysokim ciśnieniem –mówi Łukasz Then, Menedżer Projektu, Skanska. – Technologia ta wymagała od nas pracy przez 24 godziny na dobę.
Ścieżka rowerowa znów przejezdna
Zakończenie prac prowadzonych przez Skanska to dobra wiadomość dla osób mieszkających tuż za wałem w rejonie ul. Widłakowej. Znacząco zwiększyło się ich bezpieczeństwo w razie powodzi.
Koniec naprawy wału to także powód do radości dla krakowskich rowerzystów. Na czas robót budowlanych na naprawianym odcinku wału konieczne było rozebranie ścieżki rowerowej. Wraz z odtworzeniem korony wału popularna trasa rowerowa łącząca Kraków z Tyńcem została odbudowana.
Firma z doświadczeniem
Skanska posiada wieloletnie doświadczenie w pracach związanych z ochroną przeciwpowodziową. Wykonuje obwałowania, pompownie i bulwary. Zabezpieczyła przed powodzią Kraków, podwyższając i modernizując istniejące obwałowania i bulwary wiślane od stopnia Kościuszko do stopnia Dąbie oraz tzw. strefy cofkowe i wały rzek Rudawa i Wilga. Wśród projektów firmy jest również modernizacja obwałowań i linii brzegowej Odry w ramach projektu zabezpieczenia przeciwpowodziowego Kędzierzyna-Koźla oraz zabezpieczenie przeciwpowodziowe Młynówki w Opolu, które zapewniło kompleksową ochronę miasta przed powodzią.
Obecnie na zlecenie MZMiUW w Krakowie Skanska podwyższa też 1,77 km obwałowań i bulwarów wiślanych. Prace prowadzone są w 69+792 – 71+564 km Wisły między stopniem wodnym Dąbie a stopniem wodnym Kościuszko.
Słowa kluczowe: kraków, skanska, usuwanie szkód powodziowych, wał przeciwpowodziowy