4 proc. Polaków nie kupi żadnego prezentu na gwiazdkę. Ci, którzy kupować będą, pomysłów co umieścić pod choinką będą poszukiwać w centrach handlowych (aż 75 proc. z nas). Na tegoroczne święta wydamy fortunę. Prawdziwe oblężenie przeżywają już centra handlowe, ale wielki boom na zakupy dopiero przed nami. – Wszystko wskazuje na to, że i w tym roku najczęściej kupowanymi prezentami będą książki oraz kosmetyki, a więc upominki nie za drogie, ale za to sprawdzone i pożyteczne – mówi Dominika Musialik, marketing manager Silesia City Center.
Rozrzutni bardziej od Europy
Z badania „Zakupy świąteczne 2011” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte wynika, że Polacy na tegoroczne Święta Bożego Narodzenia zamierzają wydać średnio aż 1950 złotych. To o 150 złotych więcej niż w zeszłym roku. TNS OBOP podał, że łącznie wydatki Polaków na tegoroczne święta przekroczą łącznie 23 miliardy złotych.
– Wzrastają ceny wielu produktów, wzrastają tym samym wydatki. Okazuje się jednak, że Polaków to nie przeraża w kontekście zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Mimo kryzysu, wydajemy na ich organizację znacznie więcej. Podobnie jak w poprzednich latach, tak i teraz obserwujemy wzmożony ruch w centrach handlowych, gdzie najczęściej poszukujemy prezentów – mówi Musialik.
Deloitte donosi jednocześnie, że aż 41 proc. Polaków nie będzie zwracało uwagi na ceny przy wyborze prezentów dla najbliższych. To zdecydowanie powyżej średniej europejskiej, która wynosi ledwie 30 proc.!
Książka na ostatnią chwilę
Z sondażu przeprowadzonego przez Silesia City Center w Katowicach wynika, że aż 76 proc. Polaków na zakup prezentów zdecyduje się dopiero w ostatnim tygodniu poprzedzającym Wigilię. Dwa tygodnie przed świętami komplet spakowanych upominków chce mieć za sobą 18 proc., a jedynie 6 proc. z nas prezenty świąteczne zakupi wcześniej. – Podejmujemy taką decyzję, ponieważ do samego końca liczymy na świąteczne okazje i promocje, ale także dlatego, że najpierw decydujemy się na podstawowe zakupy świąteczne, a dopiero na sam koniec zostawiamy wybór prezentów – wyjaśnia Musialik.
Okazuje się, że będziemy jednak mało kreatywni podczas wyboru upominków dla bliskich. W zeszłym roku ponad połowa Polaków nie przeczytała nawet jednej książki. Pomimo tego z badań TNS OBOP wynika, że najczęściej wybieranym prezentem pod choinkę będzie książka (33 proc.). Na podium znalazły się także słodycze (29 proc.) oraz kosmetyki (20 proc.). Ale co ciekawe, z badania przeprowadzonego przez MillwardBrown dla Silesia City Center wynika, że aż 75 proc. Polaków w poszukiwaniu pomysłu na prezent wybiera się do centrum handlowego.
– Centra handlowe w grudniu przeżywają prawdziwe oblężenie. W zeszłym roku odwiedziło nas wówczas ponad 1,2 mln klientów. Nie ma drugiego takiego miejsca, gdzie pod jednym dachem jesteśmy w stanie zakupić niemal każdy prezent. Nie mając żadnego pomysłu, w centrum handlowym zawsze znajdzie się coś, co nas natchnie i pomoże podjąć właściwą decyzję – zdradza Musialik.
Słowa kluczowe: silesia city center, zakupy świąteczne, zakupy świąteczne 2011