Grupa Żywiec – podsumowanie 2011 r.
- Wzrost sprzedaży piwa o ponad 2 proc. po dwóch latach spadku
- Największy Share of Voice (SoV, wskaźnik określający intensywność telewizyjnych kampanii reklamowych) wśród firm piwowarskich w wyniku znacznych inwestycji w budowanie marek
- Tatra najszybciej rosnącą marką na polskim rynku piwa w 2011 r.
- Wzrost sprzedaży Desperadosa i Heinekena
W 2011 r. Grupa Żywiec powróciła do wzrostów po dwóch latach spadku. Wzrost wolumenu w 2011 r. vs. 2010 r. przekroczył 2 proc. Największą zwyżkę (ponad 6 proc.) Grupa Żywiec zanotowała w czwartym kwartale 2011 r. W tym czasie dynamika sprzedaży Grupy Żywiec była dwukrotnie wyższa niż dynamika całego rynku piwa.
Wyższa sprzedaż piw Grupy Żywiec była konsekwencją znacznych inwestycji w nowe produkty, które firma wprowadziła na rynek w 2011 r. (m.in. Żywiec Bock, Tatra Grzaniec, trzy niepasteryzowane piwa regionalne Specjal/Królewskie/Leżajsk) oraz w nowe opakowania (m.in. butelka zwrotna Żywca, większa butelka Desperadosa).
Pomimo rosnącego zainteresowania na rynku tańszymi piwami (downtrading), Grupa Żywiec utrzymała wysoki poziom inwestycji w budowanie wartości marek, co pozwoliło uzyskać 36 proc. SoV. Grupa Żywiec zanotowała najwyższy wskaźnik SoV w branży piwowarskiej a marki Żywiec i Warka wzmocniły swoją pozycję wśród pięciu najlepszych polskich marek pod względem reputacji.
Inwestując w nowe produkty i reklamę Grupa Żywiec kontynuuje długofalową strategię budowania silnych marek piwnych, które spełniają oczekiwania konsumentów.
W 2011 r. Grupa Żywiec utrzymała swój udział rynkowy (ponad 33 proc.) w detalu tradycyjnym, który pozostaje najważniejszym kanałem sprzedaży piwa. W detalu tradycyjnym marka Tatra (Tatra Jasne, Tatra Mocne i Tatra Grzaniec) stała się marką numer jeden, osiągając pod koniec roku ponad 15 proc. udział rynkowy. Co więcej, Tatra Jasne została najszybciej rosnącą marką na polskim rynku piwa, zyskując 2 p. proc. udziałów rynkowych (vs. 2010 r.).
Również marki premium Grupy Żywiec zakończyły rok dobrym wynikiem. Heineken zanotował zwiększenie sprzedaży a wolumen Desperadosa osiągnął dwucyfrowy wzrost. Wyniki sprzedaży tych dwóch marek są dowodem na to, że pomimo rozwoju tanich piw na polskim rynku, marki premium mogą również przyciągać klientów.
Słowa kluczowe: grupa żywiec, Heineken, Tatra Jasne