FoodCare sp. z o.o. – jeden z wiodących producentów branży spożywczej w Polsce ‒ złożył pozew
przeciw MWS sp. z o.o. sp. kom. ‒ firmie z grupy Maspex Wadowice. FoodCare zarzuca MWS
naruszenie majątkowych praw autorskich oraz popełnianie czynów nieuczciwej konkurencji,
a także domaga się m.in. wycofania z obrotu znacznej części produktów marki TIGER oznaczonych
jednocześnie sloganem „Power is Back!”. FoodCare wnioskuje także o odszkodowanie
za bezpodstawne wykorzystanie sloganu i utworu opracowanych dla firmy w 2006 roku. Według
szacunków spółki wartość przedmiotu sporu może sięgnąć nawet kilkudziesięciu milionów złotych.
Pozew FoodCare przeciw MWS został wniesiony do Sądu Okręgowego
w Warszawie, Wydział XVI Gospodarczy. Sprawa dotyczy ochrony
utworu (znaku graficznego) oraz sloganu „Power is back!”, które
wykorzystywane są przez MWS na napojach energetycznych TIGER.
FoodCare ‒ jako uprawniony do sloganu i dysponent majątkowych praw
autorskich do znaku graficznego „Power is back!” ‒ dochodzi przed
sądem ochrony swoich praw do tego utworu i hasła. Firma domaga się także ochrony przed czynami
nieuczciwej konkurencji. FoodCare żąda ponadto zaprzestania wprowadzania na rynek napojów
marki TIGER z oznaczeniem „Power is back!” oraz usunięcia z rynku wszystkich puszek, na których
widoczny jest wspomniany utwór oraz slogan. Ponadto, firma wnioskuje o publikację w prasie
oświadczenia z przeprosinami, a także zasądzenie odszkodowania i wydanie uzyskanych korzyści
majątkowych ‒ kwoty będą doprecyzowane w trakcie postępowania sądowego. Szacunki spółki
wskazują, że może to być nawet kilkadziesiąt milionów złotych.
‒ Slogan i znak graficzny „Power is back!” zostały opracowane wiele lat temu dla spółki FoodCare,
kiedy jeszcze produkowaliśmy napoje energetyczne TIGER. Utwór ten i slogan należą do spółki i nigdy
nie przekazywaliśmy praw do nich innym podmiotom, a tym bardziej naszym konkurentom. Fakt,
że zarządzający firmą dystrybuującą TIGERA m.in. Prezes Krzysztof Pawiński zdecydowali się
na korzystanie z tego hasła i oznaczenia, należy w naszej ocenie traktować, jako kradzież własności
intelektualnej, a tym samym pozbawienie nas istotnych korzyści majątkowych. Będziemy walczyć
o zasady i dochodzić swoich praw przed niezawisłymi sądami ‒ mówi Wiesław Włodarski, Prezes
Firma FoodCare założona w roku 1984 jest właścicielem marek 4MOVE, BLACK Energy Drink,
Fitella, FRUGO, Gellwe i N-GINE oraz największym w Europie Centralnej producentem marek
własnych w kategoriach deserowych.
FoodCare.
Slogan oraz utwór (znak graficzny) „Power is back!” zostały opracowane dla firmy FoodCare w 2006 r.
W latach 2006 – 2010 oznaczenie to oraz hasło było wykorzystywane na napojach energetycznych
TIGER, produkowanych wówczas przez firmę FoodCare. Jednak od 2010 r. napoje tej marki
produkowane są i sprzedawane przez spółki z grupy Maspex Wadowice m.in. MWS. Od tego czasu
firma MWS wielokrotnie wykorzystywała utwór oraz slogan „Power is back!”. Czyny te, zdaniem
FoodCare, naruszały prawa firmy ‒ FoodCare jest bowiem dysponentem majątkowych praw
autorskich do utworu „Power is back!” oraz przez wiele lat, jako pierwszy używał sloganu „Power
is back!”. Ponadto, FoodCare zarzuca stronie pozwanej popełnienie czynów nieuczciwej konkurencji
‒ MWS nie miała bowiem podstaw do wykorzystywania utworu i sloganu, który został po raz
pierwszy użyty w obrocie przez firmę FoodCare.
Pozew FoodCare został złożony w Wydziale Gospodarczym Sądu Okręgowego w Warszawie przeciw
MWS sp. z o. o. sp. kom. ‒ jednemu z podmiotów grupy spożywczej Maspex Wadowice. Termin
pierwszej rozprawy nie został jeszcze wyznaczony.
Słowa kluczowe: foodcare, pozew, TIGER