Pod pojęciem druku wielkoformatowego zwykło się rozumieć wszelkiego rodzaju procesy technologiczne związane z produkcją drukowanych form na materiałach papierowych i różnego rodzaju folii. Szczególnie znaczenie odgrywa podczas opracowywania i przygotowywania reklam zewnętrznych, w tym zwłaszcza billboardów outdoorowych, bannerów reklamowych, a także wszelkiego rodzaju innych materiałów reklamowych, także w postaci tablic, plakatów lub szyldów.
Do zadruku powierzchni używa się specjalnie do tego przystosowanych maszyn – ploterów, które w zależności od przeznaczenia współpracować mogą z różnego rodzaju materiałami, takimi jak folie poliestrowe, siatki typu mesh, papiery oraz innego rodzaju materiałami bannerowymi i drukarskimi. Wydruki wielkoformatowe dokonywane są przy użyciu technologii druku cyfrowego, polegającego na dostarczeniu do urządzenia drukującego materiału źródłowego w postaci danych komputerowych.
Konieczność zaopatrzenia się w specjalistyczne urządzenia powoduje, że nie każda drukarnia oferuje usługi z zakresu przygotowywania materiałów o większym od standardowego formacie. W zależności od metody nadruku, wyróżnić można druk solwentowy (jest on szczególnie odporny na warunki zewnętrzne, możliwe jest jego utrzymywanie w nienaruszonej formie przez wiele lat), druk atramentowy (pozbawiony jest on opisanych wyżej walorów druku solwentowego; zazwyczaj stosowany jest przy wewnętrznych formach reklamy) oraz druk lateksowy (w założeniu łączy on w sobie cechy druku solwentowego i atramentowego; z uwagi jednak na wysokie koszty wydruku, nie jest on często stosowany w praktyce).
Jeżeli już zdecydujemy się na zlecenie drukarni wydruku wielkoformatowego, powinniśmy zadbać o odpowiednią jakość projektu graficznego przeznaczonego do druku. Najlepiej, by był on wykonany w technologii wektorowej, co pozwoli na jego dopasowanie do wielkości wydruku bez utraty jakości obrazu. W przypadku wykorzystania grafiki rastrowej – pamiętać należy, by przygotować ją w odpowiednich rozmiarach oraz w rozdzielczości minimum 300 dpi. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek związanych z utratą ostrości obrazu lub pojawianiem się na nim łatwo widocznych dla oka śladów pikseli. Istotnym jest też, by sam projekt dostarczony został drukarni w palecie kolorów CMYK, w której to palecie zaprogramowanych do druku jest większość dostępnych na rynku urządzeń.
Obecnie większość drukarni przed przystąpieniem do wydruku dokonuje wstępnej weryfikacji projektu (a za dodatkową opłatą – także symulacji wydruku), co pozwala już na wczesnym etapie realizacji dokonać niezbędnych poprawek i zmian w przygotowanym pliku graficznym. Często warto też skorzystać z dostępnych dodatkowo opcji wydruku, dzięki czemu uzyskamy naprawdę zadowalające efekty. W wielu kwestiach zaleca się też poradzić się bezpośrednio pracowników drukarni, którzy rozwiać powinni wszelkie pojawiające się wątpliwości oraz doradzić w najbardziej palących kwestiach.
Rozwój technologii drukarskich sprawia, że z roku na rok ceny oferowanych usług maleją. Już w chwili obecnej przygotowanie materiałów dla prowadzenia kampanii marketingowej w postaci plakatów, billboardów lub bannerów reklamowych nie stanowi wydatku, na który stać byłoby jedynie najbardziej dochodowe przedsiębiorstwa. Planując przyszłe działania reklamowe i promocyjne warto więc rozważyć możliwość wykorzystania reklam wielkoformatowych, których siła oddziaływania na odbiorców wielokrotnie przewyższa tradycyjne formy reklamy w postaci ulotek lub wizytówek z logo firmy.
Słowa kluczowe: druk, wydruki