W piątek, 30 listopada Prezydent Bronisław Komorowski podpisał tzw. III ustawę deregulacyjną. W tym samym dniu Sage, producent oprogramowania, wydał na rynek nową wersję czołowego rozwiązania wspomagającego zarządzanie dla segmentu MSP – Systemu Symfonia.
System jest przystosowany do obsługi zapowiadanych w rozporządzeniach Ministra Finansów zmian, planowanych na 1 stycznia 2013 oraz do zmian w nowelizowanej właśnie ustawie o VAT, bez względu na termin wejścia w życie jej przepisów – od 1 stycznia, jak projektował Rząd – czy od
1 kwietnia przyszłego roku, co zaproponował Senat.
Celem podpisanej już ustawy deregulacyjnej jest m.in. ograniczenie negatywnego zjawiska zatorów płatniczych. Przepisy ustawy zaczną obowiązywać za niespełna miesiąc, od 1 stycznia 2013 – do tego czasu setki tysięcy przedsiębiorców powinny dostosować użytkowane przez siebie oprogramowanie. Firma Sage, jako pierwszy w Polsce producent oprogramowania, już w dniu podpisania ustawy przez Prezydenta, wyemitowała nową wersję Systemu Symfonia 2013.1, która na bieżąco obsługiwać będzie zmiany, jakie wejdą w życie od nowego roku.
Linia programów Symfonia pozwoli przedsiębiorcom pracować zgodnie z przepisami wynikającymi z tzw. III ustawy deregulacyjnej, jak i nowelizowanej właśnie ustawy VAT. „Doskonała praca zespołu analityków, programistów i konsultantów przyniosła konkretny rezultat: oddajemy do dyspozycji przedsiębiorców przetestowany, przygotowywany do obsługi nadchodzących zmian prawnych system, najszybciej spośród polskich producentów oprogramowania. Wprowadzając na rynek Symfonię, daliśmy tysiącom firm komfort i czas na przygotowanie się do nowych przepisów” – wyjaśnia Katarzyna Kaganiec, Dyrektor Działu Zarządzania Produktami w Sage.
O czym powinni wiedzieć przedsiębiorcy przed Sylwestrem 2012:
- 1. Na zmiany pozostało bardzo niewiele czasu
Od stycznia 2013 wchodzić mają w życie nowe przepisy w zakresie fakturowania, rozliczania podatków VAT i dochodowego. Niektóre z nich wprowadzone będą przez rozporządzenia Ministra Finansów. Praktycznie wszystkie zmiany prawne pociągają za sobą konieczność dostosowania użytkowanych programów: finansowo-księgowych, handlowych, do ewidencji środków trwałych a nawet do rozliczania płac. Firma Sage zidentyfikowała ogółem kilkadziesiąt zmian, które powinno się przeprowadzić w systemach wspomagających zarządzanie. Przedsiębiorcom jak zwykle dano mało czasu na aktualizacje systemów; tym bardziej, iż dla wielu firm już rozpoczął się okres przedświąteczny, który nie sprzyja pracom administracyjnym.
- 2. Konieczne lub zalecane w systemach aktualizacje dotyczą przede wszystkim:
- zapewnienia mechanizmów tzw. kontroli biznesowej na wypadek audytu, kontroli przeprowadzanych przez urzędy skarbowe;
- wsparcia dla posługiwania się fakturą elektroniczną oraz ewidencji kontrahentów, którzy wyrazili sprzeciw na otrzymywanie e-faktur;
- możliwości wystawiania i rejestrowania faktur uproszczonych oraz kalkulacji VAT od tych faktur;
- możliwości wystawiania i obsługi księgowej faktur generowanych w imieniu nabywcy;
- zapewnienia automatycznej obsługi faktur w ramach nowej metody kasowej;
- możliwości automatycznego generowania deklaracji rocznej CIT-8;
- zapewnienie obsługi ulgi za złe długi, zgodnie z nowymi zasadami;
- zapewnienie prawidłowego rozliczania kosztów uzyskania przychodów od faktur, które nie zostały opłacone przez dłużnika we wskazanym terminie;
- prawidłowego rozliczania kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich;
- obsługa prawa do odbioru dnia wolnego od pracy za święta przypadające w dni ustawowo wolne od pracy.
- 3. Na tym nie koniec. Idą kolejne zmiany!
Przedsiębiorcy powinni również wiedzieć, że czekają ich kolejne zmiany. „Według planów, od stycznia 2014 r. zaczną obowiązywać przepisy, które wprowadzają rewolucję w ustalaniu momentu powstania obowiązku podatkowego. Część z tych przepisów znamy już dziś, a ponieważ te zmiany w prawie pociągają za sobą konieczność modyfikacji systemów, już się na nie przygotowujemy”
– mówi Katarzyna Kaganiec.
- 4. Warto ograniczać koszty aktualizacji – np. poprzez abonament
Koszty dostosowania systemów do przepisów spoczywają na przedsiębiorcach. Warto zatem też wiedzieć, jak je minimalizować. Jednym ze sposobów jest inwestycja w usługę producenta oprogramowania – tzw. abonament. W ramach takiej usługi użytkownik systemu ma pewność, że otrzyma nieodpłatnie nowe wersje oprogramowania, które będą dostosowane do zmieniających się przepisów. W tym przypadku warto wybrać sprawdzonego producenta, który szybko reaguje na zmiany, zapewniając zgodne z prawem systemy. „Warto postawić na firmę, która jako pierwsza w Polsce udostępnia zaktualizowane wersje. W naszym przypadku posiadanie abonamentu jest równoznaczne z dostępem do aktualizacji. Abonament obejmuje aż 24 miesiące, co w perspektywie zapowiadanych licznych zmian w prawie jest dobrą inwestycją” – dodaje dyrektor Katarzyna Kaganiec, Sage.
Planowanym zmianom w przepisach i ich konsekwencjom poświęcono w mediach już wiele uwagi, jednak dla wielu przedsiębiorców wciąż jest sporo niewiadomych. Dlatego Sage prowadzi stale wsparcie merytoryczne w ramach Infolinii VAT, która dostępna jest pod numerem telefonu: 22 417 93 93.
Dodatkowe informacje o Systemie Symfonia można znaleźć pod tym adresem: www.sage.com.pl.
Słowa kluczowe: Bank Millennium, kolejne zmiany, koszty aktualizacji, niewiele czasu, poprzez abonament